Shopping Cart

Zadzwoń do nas: 728064196

Darmowa dostawa powyżej 200zł

Więcej warzyw

Lekcja 4

01

Ekologia. Czy to ma sens?

Ceny warzyw ekologicznych są wyższe niż przemysłowych warzyw. Niby oczywista oczywistość.  Wynika to z uprawy, z naturalnych procesów biosystemów, które zachodzą w środowisku. Po drugie warzywa te kupione bezpośrednio u lokalnego rolnika, czyli ok 50 km zawierają witaminy i mikroelementy, które tracą owoce i warzywa , przebywające 4000 km, na dodatek pełne pestycydów. Kupuj, jeśli tylko możesz, warzywa ekologiczne. Na początku może się to wydawać nadwyrężeniem budżetu, żywność ekologiczna jest przecież droższa średnio o 60% od warzyw konwencjonalnych (zwanych przez nas “zwykłymi”). Jednak ma to sens w dłuższej perspektywie. Przypomina mi się tu baner który wystawiał na targach mój zaprzyjaźniony ekologiczny rolnik:

“Kupuj eko żywność zamiast lekarstw”.

Jesteśmy po prostu tym co chłoniemy. Część tego co wrzucamy do naszego żołądka odkłada się w naszym organizmie.

02

Zwykłe ale jednak eko

Przede wszystkim udaj się na lokalny targ. Poszukaj rolnika, a nie pośrednika. Da się go rozpoznać po chwili rozmowy. Zazwyczaj jego asortyment  nie jest “kompletny”. Ma niewiele produktów. Połowa zadania wykonana. Mamy rolnika. Jednak to nie koniec.  To, że określisz, kto jest rolnikiem, a kto nie, nie gwarantuje jeszcze, że jego asortyment jest bez chemii. Pełną  gwarancję dają wyłącznie badania laboratoryjne, a my przecież w warunkach terenowych nie możemy ich zrobić. Druga część zadania polega na rozmowie i badaniu psychologicznym. Porozmawiaj, jak uprawia pole, jaką ma glebę. Rozwiązanie, które w moim wypadku często skutkuje to odwołanie się do dzieci i ich  zdrowie. Często mówię do rolnika: “Proszę Pana, mam w domu małe dziecko. Jak Pan myśli, czy mogę mu  podać te ziemniaki?” Bardzo często słyszę szczerą odpowiedź: “Ziemniaki nie, ale cukinie można…”  
Po zrobieniu takiego wywiadu masz już pewne stałe punkty  zakupów. Możesz wrócić do miejsc wcześniej sprawdzonych oraz  zbadanych.
Nie osiadaj jednak na laurach. Jeśli ktoś nie sypie chemią warzyw  teraz, nie znaczy, że nie posypie ich za jaki czas. Obserwuj  kupowany produkt i miej się na baczności.

 

03

Certyfikat ekologiczny

A teraz UWAGA! Wszystko, co napisałem powyżej, nie ma  zastosowania, jeśli rolnik ma certyfikat ekologiczny i ci go  pokaże. Certyfikat to dziś jedyny gwarant jakości, jeśli osobiście  nie znasz rolnika i nie znasz, w jaki sposób uprawia pole. Rolnik  ekologiczny podlega zapowiedzianym i niedopowiedzianym  kontorom wewnętrznych firm certyfikujących. Tu masz listę (  https://www.gov.pl/web/rolnictwo/jednostki-certyfikujace) wszystkich jednostek, które mogą wystawiać certyfikat eko, jest ich  obecnie 12) Koniecznie poproś rolnika eko o pokazanie certyfikatu. A na nim zobacz, jaki asortyment ma  wypisany rolnik. Będą to np.: ziemniaki, marchewka, pietruszka… itd. oraz ich oznaczenia ilościowe w skali  roku, tj. 1000 kg, 2000 kg, 300 kg. tj. jaką ich ilość zbiera ze swojego areału rolnik. Sprawdź, czy asortyment z  certyfikatu zgadza się z tym, co widzisz naocznie na stoisku. Jednak, jak to mawia znany mi dobrze od lat  ekologiczny rolnik: “ekologia to nie papier, ekologia to etyka”. Wśród rolników ekologicznych też mogą się  zdarzać oszuści. Zawsze miej oczy szeroko otwarte. Sprawdzaj to, co jest na certyfikacie, z tym, co jest na  stanowisku. Patrz i obserwuj produkty i ich jakość. Zdarzyło mi się kilkukrotnie, że zostałem oszukana nawet  przez rolników eko. Twoja czujność jest zawsze wskazana! 

 

04

Które warzywa warto jeść i kupować

  • Ciemnozielone warzywa liściaste: jarmuż, kapusta sitowa, burak liściowy, rukiew, szpinak, rokietta siewna, kapusta pastewna, 
  • Inne warzywa liściaste; brukselka, szparagi, brokuły, fasolka szparagowa, groch cukrowy, 
  • Niezielone warzywa o wysokiej wartości odżywczej; buraki, bakłażan, grzyby, cebula, rzodkiewki, kiełki fasoli, czerwona i żółta papryka, cykoria sałatowa, kalafior, pomidory, karczochy, surowa marchew
Więcej informacji o wykorzystaniu warzyw odnajdziesz w ostatniej sekcji kursu “Przepisy” 

 

05

Soki z warzyw

Które polecam najbardziej? 
Najbardziej dwa.  Sok z buraków, najkorzystniejszy do wytwarzania czerwonych ciałek krwi, wspaniale polepsza skład krwi, likwiduje choroby układu krążenia, jelita grubego, rozpuszcza kamienie w wątrobie i nerkach, pęcherzy moczowym, szczególnie jak się go piję w połączeniu z soku  z marchwi.  Wiele razy ratował mnie w ciąży, kiedy w trzecim czy szóstym miesiącu, organizm wchodził w stan anemii. To niesamowite lekarstwo, tydzień, dwa wystarczyło aby organizm odbudował krwinki. Jednak miej na uwadze dwie istotne sprawy związane z tym sokiem.  Sok z buraków, po wyciśnięciu nie należy pić na świeżo, jak to jest w przypadku innych owocowych i warzywnych soków. Jest bardzo energetyczny i trzeba odczekać 2 godziny.  A po drugie warto go pić przez bambusową, szklaną rurkę aby zadbać o biel zębów.
Lubię sok z buraka, a jeszcze bardziej z kiszonych buraków. Ten drugi idealnie smakuje mi smakuje przed śniadaniem. Serwuję go 2 razy w tygodniu. Moje dzieci, wolą sok z kiszonego buraka, niż ze świeżego buraka. Natomiast świeży buraczek wypiją w towarzystwie marchwi i jabłka. 
I drugi sok, który zawiera mnóstwo witaminy; C, z grupy B, k. To sok z kapusty. 
Leczy nieżyty żołądka, wrzody dwunastnicy, hemoroidy, nadciśnienie tętnicze. Oczyszcza wspaniale organizm, bowiem zawiera siarkę, chlor i jod. Jedna szklanka soku z kapusty rano i wieczorem pomaga pozbyć się nadwagi, ponieważ substancje wchodzące w skład soku z kapusty powodują intensywny rozkład tkanki tłuszczowej. Istotne jest to, aby taką kurację oczyszczającą, nie zaczynać w poniedziałek rano, kiedy wstajesz i idziesz do pracy, a zaplanować ją końcem tygodnia, kiedy zbliża się weekend. Dlaczego? Bowiem jeśli jelita nie funkcjonują prawidłowo, po wypiciu soku z kapusty powstaje duża ilość gazów. Pijąc sok z kapusty obserwuj swój organizm, Zakończ picie soku z kapusty w chwili, gdy jelita będą oczyszczone. 

06

Wywar z warzyw

Jak już wspomniałam przepisy są w innym miejscu jednak tutaj sugeruję ci abyś stosowała wywar z warzyw ponieważ to nie przepis ale połączenie które jest uniwersalne i nadaje się do zastosowania praktycznie z dowolną kombinacją warzyw. To dwie podstawy, które ułatwią Ci co dzienne gotowanie. 
  • Warzywa
  • Woda 
  • Tłuszcz
  • Przyprawy 
a dodając Mięso powstaje rosół. 
Istotne jest to, aby mieć dobrą bazę produktową. Myśląc o tym daniu musisz mieć pewność, że gotujesz garnek pełen dobrych wartościowych warzyw, a nie mieszkanki chemicznych substancji (czytaj warzyw z pestycydami), które w ostateczności Cię przytrują a nie wzmocnią. 

 

Darmowa dostawa

Do wszystkich zamówień powyżej 200 zł

Sprawdzeni dostawcy

Oferujący ekologiczne produkty

Certyfikat ekologiczny

Produkty zawierające (BIO w nazwie produktu)

Bezpieczne płatnośći

Payu/ MasterCard / Visa